Skip to content

Stryktipset – Streckfördelningen just nu

March 8, 2013

Tänkte ägna mig åt en kär gammal vän till helgen. Stryktipset är ett av de bästa spelen vi har enligt min mening. Eftersom en ganska stor del av omsättningen kommer från så kallade stående rader, från datagenererade rader, och från faster Märta i Mellerud finns det också en hel del spelvärde i spelet.

Jag har länge funderat på att försöka hitta en algoritm som gör mig vinnande på Stryktipset över tid, men får aldrig riktigt tid att sätta mig ner att programmera och räkna ordentligt. Till helgen tänker jag dock ta ut ett väldigt litet system och börjar med att titta på streckfördelningen kontra oddsen som spelbolagen satt.

stryktips_fordelning_20130308

Sannolikheterna är uträknade från medeloddsen från ett stort antal spelbolag. Medeloddsen är tagna från oddsportal.com.

Vi observerar att streckfördelningen från svenska folket ger en klart större övervikt för hemmasegrar, så en väldigt enkel tumregel om du vill vinna pengar på Stryktipset kanske kan vara att minska antalet ettor på din kupong. Vanliga veckor brukar även storlagen i Premier League vara klart överstreckade, men denna vecka finns inga storlag med på kupongen.

Det lag som verkar vara mest överstreckat just nu är Watford där 70% av alla streck sitter på en etta, medan sannolikheten för en hemmaseger är 51% enligt spelbolagen. (Jag ser dock på förhand Watford som en ganska stor favorit här jag också…)

Jag återkommer kanske med mer info om veckans kupong senare och med säkerhet med mer allmänna analyser när tid/just ges.

From → Stryktipset

Leave a Comment

Leave a Reply

