Skip to content

Svensk drömelva 1992-2012

November 14, 2012

Below you can find my favourite eleven of Swedes playing in the national side 1992-2012. The remaining of the text is written in Swedish.

Efter att Fredrik Ljungberg fick pris av Fotbollskanalen började jag fundera hur högt han kommer på en “störst genom tiderna”-lista. Såklart högt, men det går ju inte jämföra spelare från 50-talet med dagens osv. Jag satte mig då och skrev ner min favoritelva av spelare jag kommer väl ihåg. Jag har utgått från EM- och VM-trupperna från 1992 då jag var tolv år gammal och hade tillräcklig fotbollskunnande.

Såklart utgår jag från ett 4-4-2, men med Tomas Brolin i sin fria VM-94 roll. Givetvis är många favoriter utlämnade, men så är det ju alltid vid sådana här listor. Elvan är:

Målvakt: Andreas Isaksson. Får mycket kritik för att han är dålig med fötterna, men herregud, en målvakts första och största uppgift är att stoppa bollarna och det har han gjort med stor framgång i många år. Knappt ett misstag i landslaget under sina drygt 100 landskamper.

Högerback: Roland Nilsson. Tillsammans med Zlatan det lättaste valet av alla! Rolle var helt fantastisk och han släppte nästan aldrig någon förbi sig. Man kan argumentera för att han inte var tillräckligt vass framåt, men det defensiva spelet var av absolut världsklass. I mina ögon en av världens bästa högerbackar under 90-talet!

Mittback 1: Partik Andersson. Fantastiska meriter på klubblagsnivå och bildade ett sanslöst mittbackspar med Jocke Björklund.

Mittback 2: Olof Mellberg. En fältherre, vinnarskalle, kämpe och väldigt snabb mittback som inte fått den uppskattning han förtjänar. Lite lik Joakim Björklund och funkar utmärkt med Bjäred.

Vänsterback: Teddy Lučić. Här hade jag det lite svårare. Roger Ljung var såklart väldigt bra, men egentligen aldrig en personlig favorit. Däremot är Teddy Lučić det och det spel han presterade i landslaget går inte att blunda för. Han får plats till vänster (trots högerfotad och egentligen mittback) eftersom han alltid presterade på topp i landslaget. Och med de offensiva spelare jag ställer upp med på mittfältskanterna behövs stabila ytterbackar mer än offensiva. Funderade också länge på Erik Edman här. Bra med fötterna, fina inlägg och långa inkast.

Höger mittfält: Tomas Brolin. Tillsammans med Zlatan, Ljungberg och Henrik Larsson en av våra största stjärnor någonsin. Hans spel VM-94 var det bästa jag sett av en svensk landslagsspelare. Här får han samma fria roll som då. Med Rolle bakom sig.

Innermittfältare 1: Jonas Thern. Ett geni på plan. Fantastisk passningsspelare och grovjobbare i ett. Den bästa svenska spelfördelaren jag upplevt.

Innermittfältare 2: Kim Källström. Det tar emot att lämna Stefan Schwarz utanför här. Han bildade tillsammans med Thern ett av världens bästa inre mittfält under VM-94. Men Kim är gravt underskattad i Sverige tycker jag. Länge tongivande i ett av Europas bästa klubblag. Fantastisk poängspelare i landslaget. Grym frisparksskytt. Extremt bolltrygg och letar alltid boll till skillnad från för många i dagens svenska landslag. Att han ibland under Hamrén fått stå åt sidan är för mig helt obegripligt, idag är han solklart vår näst bäste spelare.

Vänster mittfält: Fredrik Ljungberg. Var under en period i Arsenal världens kanske främsta djupledslöpare. Presterade alltid i landslaget och fick alltid skit för att han inte gjorde mål, inte spelade träningsmatcher och inte var lika bra som i Arsenal. Det var han enligt mig, men han tog en helt annan roll i landslaget (det kan man tycka vad man vill om) och gjorde det fantastiskt.

Forward 1: Zlatan Ibrahimović. Kommentarer överflödiga.

Forward 2: Henrik Larsson. Alltid hårt arbetande. Oerhört intelligent målskytt som alltid lyckades var han än befann sig.

Jag tillåter mig också att ta ut en reservmålvakt, två backar, två mittfältare och två forwards på bänken. De är:

Thomas Ravelli

Joakim Björklund & Roger Ljung

Stefan Schwarz & Anders Svensson

Martin Dahlin & Markus Allbäck

Jag väljer inte ut en tränare eftersom jag inte kan välja mellan Tommy Svensson och Lagerbäck/Söderberg.

Vad tycks? Jag är väldigt medveten om att det finns flera spelare som skulle kunna vara med, men detta är min personliga lista och jag är ganska nöjd. Någon med andra idéer? Skriv hemskt gärna en kommentar.

From → In Swedish

2 Comments
  1. Johan F permalink

    Väl tänkt, men jag hade nog lämnat Allbäck utanför bänken.

    • Jag kan förstå det, men hans facit i blågullt är ju smått sensationellt. Men visst, Kennet Andersson är ju egentligen värd en plats…

Leave a Reply

