Skip to content

Trängselskatt i Göteborg

September 10, 2012

Jag gör en avstickare och tycker till om något som verkligen inte har med fotboll att göra – trängselskatten i Göteborg.

Tidningen Hisingen damp ner i brevlådan idag. Där finns en artikel som tar upp trängselskatten och att få verka gilla införandet av avgift (eller skatt som det måste heta) för att köra bil in mot och ut från stan. Jag tycker idéen i grunden är bra, fast jag är inte alls säker på om jag tycker den införs på ett bra sätt. Så här skrev jag i ett mejl till tidningen:

Positiv till trängselskatt

Ni skriver att det inte är så många som är positiva till trängselskatten. Det är jag (fast jag anser att mer måste göras för att det ska funka bra).

Alla sätt som gör att vi kör mindre bil måste väl ändå ses som en jättevinst!? Det finns säkert en massa fel och brister i hur trängselskatten är på väg att införas. Men vi måste få ett sätt att minska på vår benägenhet att ta bilen överallt. Ett sätt är att göra det dyrare. Mats Jonsson säger i tidningen att han nu inte kommer att åka till Tagene från Importgatan för att äta lunch. Det är väl jättebra! Vem har gett honom mandat att ta bilen några kilometer för att äta lunch? Har han barn? Tänker han på deras framtid och vilken värld de kommer att leva i? Eller är alla så kortsiktiga att vi gnäller över att vi inte kan äta lunch var vi vill? Helt sjukt i min värld.

(Och vad kostar en lunch i Tagene? Vad kostar det att ta bilen i bensin och slitage? Åtta kronor är väl ingenting i sammanhanget?)

Jag håller med om mycket av kritiken om hur trängselskatten är på väg att införas. Det måste finnas vettiga sätt att ta sig till stan från kranskommuner. Varför inte ha stora parkeringsplatser på strategiska platser utanför stan därifrån det går direktbussar till stan var tredje minut eller liknande? Jag är för dåligt påläst om Västlänken för att veta om det är en bra idé att betala en massa miljarder för en tunnelbana mellan stationen, Haga och Korsvägen, men spontant känns det inte värt det. Lägg pengarna på att slussa in folk från kranskommunerna in i stan istället! Och, om det är möjligt, på en total ombyggnad av Centralstationen. Dess kapacitet MÅSTE förbättras.

Jag är för trängselskatt om den införs för att minska biltrafiken. Däremot är känslan ibland att tanken bara är att dra in pengar till nya vägprojekt och Västlänken. Den argumentationen är jag skeptisk till.

Hälsningar

Martin Berglund (som bor i norra Tuve på Hisingen)

Så, summa summarum, inför gärna trängselskatt i Göteborg, men förbättra då kollektivtrafiken mellan kranskommuner och förorter och innestan.

From → In Swedish

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Ny idol och trängselskatt | Linnéa Etc.

Leave a Reply

