Skip to content

IFK Göteborg – Syrianska 1-0

August 1, 2012

Var och såg Blåvitt för första gången i år. Deras år har ju varit förkastligt och jag tänkte försöka titta på lite vad som kan vara fel. Igår vann de ju och de var klart bättre än Syrianska, men man kunde tydligt se deras ängslan. Några saker kring IFK Göteborg som jag reflekterade för under matchen:

  1. I första halvlek satsade man på en del långa inkast. Och under hela matchen slog man långa inlägg så snart man fick frispark på offensiv planhalva. Min känsla var att den taktiken var totalt felaktig. För de första har de inte direkt spelare vars främsta egenskap är att vinna höjddueller. För det andra tappar de extremt mycket tempo och press på ett klart sämre Syrianska när de ska vänta in inkastaren/frisparksläggaren. Jag kände att de hade mått mycket bättre av snabba inkast och startat igång pressen på Syrianska. (Denna känsla var klart starkast så länge det stod 0-0, men jag tyckte de borde gjort så även när de var i ledning.)
  2. En majoritet av de långbollar de slog var mot Robin Söder. Detta var så klart ingen taktik på förhand, men har man Söder och Hannes Stiller på topp MÅSTE de längre bollarna siktas mot Stiller. Jag är inte säker på varför det blev såhär men jag tror att det var en kombination av dålig precision och en fellöpande Stiller.
  3. Ofta fanns inget kort alternativ att spela. Philip Haglund må ha skapat lite stadga i försvarsspelet, men han ville inte ha mycket boll. Fortsätter man spela 4-4-2 kanske det finns en plats för både Pontus Farnerud och Nordin Gerzic? Idealiskt sätt skulle man ha en defensivt skicklig bollspelare. Undrar hur dyr Oscar Lewicki kan tänkas vara? Från det jag sätt BK Häcken är han helt fantastisk på att alltid vara spelbar.
  4. De har fortfarande en hel del att jobba med, men kanske kan gårdagens seger ge lite stadga att jobba vidare med?
  5. Gårdagens bästa: Banderollen med texten “Utalanden utan substans. Medgångssponsor Prioritet Finans.”

From → In Swedish

Leave a Comment

Leave a Reply

