Skip to content

Så vad händer med Sverige efter EM?

June 17, 2012

Trots att det är en match kvar för Sverige i EM kan man ju redan nu börja fundera kring vad som bör hända i höst när VM-kvalet kommer. Här är några tankar som kommer upp så här spontant:

  • Hamrén bör fortsätta och Allbäcks roll känns klockren. Dock tycker jag, som så många andra, att försvarsspelet måste förbättras. Där skulle det nog vara bra att ta in ett ass. tränare med fokus på försvarsspel. Vilka namn finns det? Kanske Roland Nilsson? Patrik Andersson? Tord Grip? Pelle Olsson?
  • Det offensiva fokus man har i dagens landslag ska inte försvinna, men för att inte vara alltför sårbara mot kontringar tycker jag att vi måste spela med en mer sittande innemittfältare.
  • Zlatan Ibrahimović ska fortsätta spela i en fri roll, men han måste spela högre upp i banan och användas som forward och inte mittfältare. En av världens bästa nior ska trots allt spela i eller nära straffområdet och defensivt tar han ju ändå inget ansvar från sin nuvarande låga position (och ska inte göra det heller kanske).
  • Målvakterna tycker jag är klockrena alla tre. Isaksson är enligt mig ohotad etta fortfarande.
  • Vilka spelare bör fasas ut? Jag antar att Olof Mellberg gjort sitt. Micke Antonsson är en stabil mittback som funkar, men kommer det upp några nya namn på mittbacksplatsen kan nog ett byte vara vettigt där också. Anders Svensson har kanske inte två år kvar på toppnivå och kanske är det en god idé att spela in ett mittfält med Kim Källström och Pontus Wernblom så fort som möjligt (Rasmus Elm passar bättre till vänster så länge Kim är kvar tycker jag) . Hmm, ja Svensson bör nog nu ge plats för nästa generation. Chippen Wilhelmsson håller jag högt och så länge han presterar som han gör tycker jag att han är en riktigt bra inhoppare. Så vill han tycker jag nog att han ska ha kvar en plats i truppen. Vidare tycker jag inte att Emir Bajrami visat den smartness som en spelare på den här nivån behöver. Hoppas att jag har fel, men han offras i min trupp fram tills han börjar producera i klubblaget igen. Hysén och Rosenberg är med i diskussionen fortfarande, men just nu är de utanför min trupp.
  • Vilka spelare bör man spela in? Egentligen en omöjlig fråga att svara på eftersom yngre spelare ofta går ganska mycket upp och ner i form. Men Guidetti känns ju klar i framtida trupper. Mathias Ranégie tycker jag är ett intressant alternativ att använda som ett komplent till Zlatan. Hans fysiska spel kan skapa oreda i många försvar sista kvarten om Sverige ligger under. Vi behöver en naturlig högerback som komplement till Lustig. Jag har inte sett mycket av Mattias Johansson, men om han kommer igång bra i AZ kanske han är att föredra. Just nu faller min röst nog dock på Joel Ekstrand, men lite mer speltid i Udinese krävs för att han ska vara ett alternativ. På mittfältet känns Oscar Hiljemark som en kille som snart kommer att vara ordinarie i en landslagstrupp. Likaså Albin Ekdal. Kanske kan Niklas Hult och Victor Claesson ta det sista klivet. Jag vill också slå ett slag för Oscar Lewicki som jag tror mycket på inom en snar framtid. Han spelar otroligt klockt som en defensiv spelfördelare i Häcken och kanske kan fylla tomrummet efter Anders Svensson. Fortsätter Alexander Kačaniklić att spela bra till hösten får han en plats som ett alternativ på kanten i min trupp.

Min trupp på 23 man just nu.

Isaksson, Wiland, Hansson

Lustig, Ekstrand, J Olsson, Granqvist, Antonsson, M Olsson, Safari

Larsson, Holmén, Källström, Wernblom, Elm, Wilhelmsson, Ekdal,  Kačaniklić

Ibrahimović, Elmander, Guidetti, Toivonen, Ranégie

Kommentar: Saknar speed framåt i denna trupp, men kan inte hitta någon jag tycker är bra nog just nu. Kanske är Hult lösningen? Eller så kan Martin Olsson vara ett alternativ som vänsterytter.

From → In Swedish

11 Comments
  1. Janne permalink

    Kan inte Mervan Celik vara ett intressant namn?

  2. Janne permalink

    Håller fullständigt med om en assistent med inriktning på försvarsspelet, Jag slår ett slag för Nanne Bergstrand, men är väl tveksamt om han är sugen. Samma med Per Olsson som du nämner. Robert Laul lanserade Per-Ola Ljung i en krönika redan i höstas. Han kanske är lösningen? Skulle ju tacka ja alla dagar i veckan,

    • Ljung är ju ledig, men tveksam till om han är rätt man. Är rädd för sammarbetssvårigheter…

  3. Tomas J permalink

    Jag tycker att Roar Hansen är ett bra namn. Jam har gjort underverk i Öster.

  4. ANNA permalink

    Vilken är startelvan då?

Trackbacks & Pingbacks

  1. Olof Lundh’s eleven « Football thoughts from Sweden
  2. Chippen Wilhelmsson håller än « Football thoughts from Sweden
  3. Johan Elmander sågas - Fotbollsgnäll | LifeEdge

Leave a Reply

